Sunday, January 4, 2009

KATA- KATA ALUAN…….

Assalammualaikum…..W.B.T……..

Haih…. Soe sesangat sebab aku dah lame tak ‘update’ blog nie… Kekadang bizi siket dengan kelas yang jadual nye memang sakit mata, hati, jiwa dan raga. Erm…. Aku bukan apa, kalo kat blok aku ada ‘wireless’ dah lama dah aku meng’update’kan blog ni sentiasa. Huhu.. Okeh sekarang berbalik pada cerita aku yang baru and the latest..

KESUSAHAN MELANDA

Semenjak jadi ‘student’ untuk semester yang kedua ni, banyak giler cabaran dan dugaan yang datang. Aku geram giler tahap raja kalam bila duet PTPTN tak masok-masok dah lebeh kurang dalam sebulan ni… Sepatotnya duet ni masok bulan Disember aritu tapi sampe sekarang takda.. Kerungsingan melanda bila duet takda… Sekarang ni nak beli buku yang harga RM10 pon tak mampu.. Lagi kan nak beli makanan…

Yang tak tahan bila tengok orang beratur reramai kat depan mesin ATM Bank Islam mesti aku ingat duet PTPTN dah msok,, Aku dan kengkawan pon apa lagi.. Dengan semangat yang membara-bara dan keseronokan melanda, secara beria-ria dan sepoyo-poyo kejadian alam, aku dan membe-membe pon ikot beratur sekali… Sebab ingat duet PTPTN dah masok… Dengan perasaan gembira dan lega berdiri lah kitorang menunggu ‘turn’ untuk mencucuk ‘Smart Card’ kat mesin ATM… Memang sangat penyabar lah aku ketika itu sebab terbayangkan kesenangan yang bakal berlaku sebentar nanti.. Dan selepas 5minet menunggu, aku pon reramai ngan membe berdiri la kat mesin ATM nak cucuk kad dan cek baki wang.. Sekali tonyoh kad kat mesin tu dan cek baki wang tahu tak apa yang keluar??? BAKI KU CUMA RM 0.87 sen sahaja.. Terasa memang ‘kaya’lah ketika itu… Aku pon terasa la macam nak bakar aje mesin ATM tu sekali bakar Universiti ni… Sambil bengang-bengang tu, aku pon wat la keje-keje amal kutip kertas-kertas baki kat tepi-tepi mesin ATM tu dan tertengok la baki wang orang… Ketahuilah wahai sekalian kaki dan tangan pihak PTPTN dan pihak pengurusan UNIVERSITI UTARA MALAYSIA bahawa bukan aku seorang ajer yang semekin dan sengkek tapi kebanyakan ‘student’ kat kolej aku pon semuanya sudah menjadi papa kedana… Sangat kasihan bila tengok situasi ni lagi-lagi kasihan pada diri sendiri dan kengkawan… Aku rasa bukan ‘student’ kat kolej aku jer yang papa kedana, aku rasa budak kolej lain kat U aku ni pon same gak.. Aku rasa memang hampeh bila tengok budak-budak senior dah dapat duet dorang… Beli barang sampe penoh satu troli.. Huhu… Makan pon mewah-mewah bak datuk dan datin.. Aku dan membe2 pon makan bese2 jer… Walopon aku ni rilek ajer tapi mesti le gelabah bewak bila duet takda… Aku bukan ada laki nak bagi aku makan kat sini, ‘Sugar Daddy’ lagi la… Jangan ingat aku ni ngah semekin nak cari duet macam tu… Kekadang bila takda duet barulah nak sedar yang duet itu penting… Aku bukan materialistik tapi masa sekarang ni sangat susah bila takda duet… Dengan duet kita buleh beli apa ajer yang kita suka termasuklah ‘hot dog’ kegemaran aku…

Sambil-sambil takda duet ni, aku pon kira la bape orang yang berhutang dengan aku… Kira-kira ada la sorang dua yang berhutang dengan aku.. aku pon dengan harapan yang menggunung pegi le hantar mesej kat dorang yang berhutang dengan menyatakan bahawa aku tengah semekin tahap pulis gaban dan sangat memerlukan wang secepat mungkin bagi menyelesaikan masalah Negara ni… Tapi bila aku tuntut duet aku, sume nye lari… Ohoho…. Duet aku nak, bila aku mintak balik utang, sume pakat calibut lari… Giler ke hapa tak nak bayar hutang??? Apa kalian semua pikir aku cop duet kah buleh pinjam tapi tak payah bayar??? Tiba-tiba aku rasa menyesal pulak buat baik dengan orang… Huhu… Apakah salahku sehingga jadi begini??? Aku tak paham okeh??? Waktu-waktu ekonomi meleset ni la aku baru kenal sape kawan dan sape yang sawan…. Hak hak hak….

Aku sudah tak tahan okeh?? Aku jugak tak paham kenapa harus macam ni… Usah dikenang la betapa susahnya hidop kat ‘Universiti Pengurusan’ ni.. Atas dasar, memang la Universiti Pengurusan tapi pengurusan nye memang lembab nak mampos tahap dewa…Aku sudah bengang okeh?? Kenapa la lembab sangat pengurusan kat Universiti ni????? Wahai kaki dan tangan pihak Universiti Utara Malaysia, bertindak lah segera memberi wang PTPTN kepada kami pelajar UUM yang sudah kehabisan wang. Sekarang nak makan pon sangat susah okeh?? Nak beli buku harga seploh hengget pon tak mampu tahu tak??? Ingat ibu bapa kami bagi wang kah setiap bulan??? Apa kamu sekalian pihak universiti ingat aku ni anak datok dan datin kah??? Tolonglah percepatkan kemasokan wang PTPTN yang sememangnya sangat diperlukan oleh para pelajar…

1 comment:

  1. Muahahahahahahaaaa.. Nice entry beb.. Gila kau nak tunggu dwet PTPTN... Mati kering laaa kite.. Harharhar.... Tu, perbuatan mengutip resit tu sangat malu oke?? Nanti aku call BERSAMAMU kasi interview kat ko... Har har har....

    ReplyDelete